Om Ann-Louice


Jag är verksam i Kiruna, staden där jag också är född och uppvuxen. Här har jag arbetat som keramiker och akvarellmålare sedan 1999.
I den miljön som jag växte upp i fanns en glädje och stolthet i att skapa själv. Jag lärde mig tidigt att slöjda i olika material och upptäckte tjusningen med att formge en idé och skapa med händerna.

Det mest fascinerande med keramiken är närheten till materialet, att jag kan påverka skeendet med mina händer, se formen växa fram ur en oansenlig lerklump.

Kärnan i min design är att produkten ska användas därför arbetar jag huvudsakligen med att framställa bruksföremål i små serier. Målsättningen är att kombinera estetisk tilltalande utformning med funktion och hållbarhet. Bruksföremålen tillverkas i högbränd stengods- och porslinslera vilken gör materialet mer tåligt. Enkelheten i det nordiska formspråket blir ofta en bas som jag utgår från vilket också binder samman de olika serierna. Mönster och färger från Lapplands natur och kultur ger föremålen en ytterligare dimension.

I akvarellmålandet utmanas jag av såväl det slumpmässiga i vattnets egen vilja som min förmåga att styra händelserna. Dessa två inneboende egenheter i akvarellens natur resulterar i både realistiska och abstrakta verk. 

Den miljö och natur som omger mitt liv i norr är också närvarande i min konst. Den ena årstidens kontraster gentemot nästa ger en konstant variation - varje månad förändras samma motiv av en långsam, men oberäknelig kraft.

I akvarellerna finner du motiv från det arktiska landskapet och dess karaktäristiska bebyggelse och livsmiljöer i en blandning mellan midnattsolens ljus och midvinterns mörker.
Jag strävar efter att synliggöra det bortglömda för den hemmablinde och visa alla andra det vackra landskap vi lever i.

Liljevalchs Vårsalong 2019

"Vintergata" 56x76 cm.
"Vintergata" 56x76 cm.

Att invänta mörkret är alltid en prövning. Midnattssolen förkunnar övningen menlös, och när vintern härskar skymtar bara ljusglimtarna förbi. Istället går jag ut för att betrakta en tillfälligheternas kamp, spelandes mot en ridå av dimma och snörök. Att invänta mörkret kan pågå hela natten.
Vindens planlösa ryck river i drivorna, biter i kinderna. Så varför är känslan av lugn så påtaglig?
Inte sällan tar jag den här vägen hem, ibland mitt i natten. Utan att se efter vad klockan är undrar jag vad som håller alla människor inne i husen: kölden eller timmen? Jag och platsen, sammanflätade av oberäknelighet, i stunden, i akvarellen.
Samtidigt pågår en oavbruten drabbning, så kraftfull att den tränger sig genom ett kilometertjockt bergstäcke och når mig. Tillåter sig inte vara oanad. Träffar mig konstant. Likt mitt försök att fånga ett Kiruna i förvandling, fångas jag av staden. Vem kan fånga det?


Norrbottningar ställer ut på Liljevalchs.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=7144109
 

Hör hela intervjun som sändes kl 7,15 (1:15:50) den 29 januari i programmet; Morgon i P4 Norrbotten med Eleonor Norgren och Tova Nilsson.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1227683

POLAR NIGHT  ICEHOTEL 2014/2015

Under 14 dagar i november 2014 designade jag tillsammans med min bror Hans konstsvit 315, POLAR NIGHT, på ishotellet i Jukkasjärvi.

KONSTSVIT: POLAR NIGHT
Hans Abrahamsson & Ann-Louice Abrahamsson, Sverige
I Polar Night får besökaren uppleva polarnattens mystik tillsammans med de rovdjur som finns i norra Sverige...

Eleven Magazine is happy to bring  you some of the best of this and last year’s ICEHOTEL…
http://www.eleven-magazine.com/2016/02/26/ice-hotel/

Foto: Joel Niemi